fredag den 14. februar 2014

Gammeldags fastelavnsboller med creme og remonce - a la Claus Meyer

Indrømmet så er det godt nok nemt og billigt lige at snuppe en gammeldags fastelavnsbolle hos Føtex og Bilka. Men på den anden side så er det være nemt at bage dem, og så kunne man også få dem til at smage noget bedre ved at kræse for fyldet.



Efter lidt søgning på nettet faldt jeg over Claus Meyer's version, og så må jeg godt nok indrømme jeg var solgt. For der var nemlig både creme og remonce i. Hvilken kage bliver ikke bedre med marcipan? For at undgå vi skulle leve af fastelavnsboller i flere dag, valgte jeg at bage en halv portion.

Resultatet var rigtig lækkert - og klart bedre end købeversionerne. Så endnu en gang godt bevis på at lidt tid i køkkenet klart betaler sig.




6-8 boller:
125 g hvedemel
37 g smør
12 g gær
1/2 dl mælk
1/2 æg
8 g sukker
lidt salt

Remonce:
50 g smør
50 g revet marcipan
50 g sukker

evt chokolade til fyld og pynt

Rent praktisk valgte jeg ikke alt lave vaniljecremen fra bunden. Efter mine forsøge med at anvende den såkaldte bagefaste vaniljecreme valgte jeg den version som en del bagere eftersigende selv anvender. Nemlig budding.

Dej:
Smulder gæren i melet og tilsæt sukker. Ælt smør, æg og mælk i og tilsæt et lille drys salt. Form dejen til en kugle og lad den hæve under viskestykke en times tid. Rul dejen ud i til ca 1/2 cm tykkelse og del den i 6-8 lige store firekanter. Jo tynder du ruller dejen ud, desto større risiko er der for at dejen sprækker under bagning. Så den må ikke være for papirtynd

Remonce:
Pisk sukker og marcipan sammen og tilsæt smørret lidt ad gangen.


Boller:
Kom en tsk remonce og en tsk creme/budding på hvert stykke dej. Du kan også vælge at komme lidt chokolade i. I nogle af bollerne kom jeg lidt mere i - og det flød ud igen.
Nu kommer du til en punkt som kan give anledning til hovedbrud - for hvordan folder du bollerne så indholdet ikke fylder ud under bagningen. Jeg lavede nogle forskellige varianter, men de boller som holdt på fyldt var klart dem som var foldet således: fold to sider ind over hinanden, fold dernæst de to resterende sider ind over hinanden og klem forsigtig folderne sammen. Stil nu bollerne på folderne og lad dem hæve i ca 30 minutter (må godt hæve op til en time)

Bages ved 200 g i ca 15 minutter til de er gylden brune. Du kan vælge at komme et stykke pålægschokolade på dem så snart de kommer ud - så smelter det nemlig fint.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)