søndag den 16. februar 2014

(Koldthævet) morgenbrød med ristede hasselnødder og øl

Morgenbrød med øl - ja hvorfor ikke. I weekenden skal der gerne noget lækkert morgenbrød på bordet. I denne weekend testede vi en opskrift jeg havde liggende, men jeg foretog nogle justeringer i forhold til den oprindelige opskrift for at komme lidt mere fuldkorn i.

Resultatet blev et lækkert brød, hvor nødder gav et lækkert tvist. Ved faktisk ikke helt hvor den oprindelige opskrift oprindelig kommer fra.


Jeg bagte brødet i min almindelig rugbrødsform som er på 3,3 liter, men portionen passer bedst til en brødform på 1 liter. Så vores brød var ikke særlig højt, men det påvirker jo ikke smagen. Men til næste gang bliver det mindst en dobbelt portion som kommer i formen
.

Til 1 liter form
60 g hasselnøddekerner
40 g havregryn
40 g fuldkornshvedemel
250 g hvedemel
7 g gær
½ dl øl
1½ dl vand
1½ dl cremefraiche
12 g fint salt
evt birkes eller hørfrø til pynt

Forvarm ovnen til 210 grader varmluft og rist nødderne nogle minutter. De skal blot blive gyldne, hvorefter du nuller dem så noget af hinden/skallen kommer af. Du kan jo udnytte du har gang i ovnen og lave en omgang soyamandler samtidig.

Bland alle meltyperne sammen og smulder gæren i. Tilsæt resten af ingredienserne - undtaget salten - og ælt dejen nogle minutter. Tilsæt derefter salt og ælt dejen sådan at den bliver æltet i ca 20 minutter i alt. Dejen kan virke meget blød, men det skal den også være pga indholdet af havregryn og fuldkornsmel.

Kom dejen i en rugbrødsform, hvis du ønsker at langtidshæve brødet stilles det blot i køleskabet i ca 12 timer. Ellers skal det stå ved stuetemperatur til det er hævet til dobbelt størrelse.

Jeg lod den stå i køleskabet natten over og tog det ud af køleskabet ca 1 time inden brødet kom i ovnen. Dejen har godt af at få en højere temperatur inden det kommer i ovnen. Drys evt brødet med birkes, sesam eller hørfrø.

Bages ved 250 grader i 10 minutter og skru så ned til 220 grader i ca 8 minutter. Havde jeg bagt en dobbelt portion ville jeg så have taget brødet ud af formen og give det yderligere 10 minutter. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)