tirsdag den 25. februar 2014

Porretærter på rugbund - madblogudfordring

For noget tid siden så jeg en opskrift på porretærte lavet på rugbund. Opskriften skulle efter sigende være fra Skærtoft's bog "Perler". Ideen med at lave en tærtebund på rugmel syntes jeg lød rigtig godt - og sundt. Men samtidig syntes jeg at der var alt for meget smør i opskriften, så jeg gik lidt i tænkeboks.

Da jeg som en del af Madbloggerudfordringen skulle finde en opskrift på en bestemt blog, men give opskriften mit eget tvist. Ja hvad var så mere oplagt end af teste denne tærteopskrift kombineret med min egen opskrift, men lade tærtebunden være en rugbund.


Da vi i weekenden havde gæster til middag var der nogle rester af oksesteg samt kogte grøntsager. Derfor valgte jeg at bruge disse rester samt noget porre som fyld. Der kunne godt være kommet lidt mere fyld og æggemasse i tærten, men denne tærte var rigeligt til 4 personer (sammen med salat).

Resultatet var en rigtig lækkert tærte (dog må der godt komme noget mere krydderi i til næste gang), som klart skal gentages.

En tærte
200 g fuldkornsrugmel
160 g kvark/skyr
100 g fintsigtet hvedemel
3 spsk olie
3 spsk vand
1 tsk salt

Forslag til fyld:
1 porre i skiver
160 g rest af okesesteg i tern
300 g rester af kogte grøntsager
3 fed hvidløg
3 æg
1,5 dl fromage fraiche
1,5 dl mælk
1 tsk karry
revet muskatnød, salt og peber

Bland alle ingredienserne til tærtebunden sammen og rul det ud til den størrelse tærteform du har (jeg brugte en form på 28 cm). Idet fyldet i tærten er meget fugtig er det en god ide at forbage dejen i 20 minutter ved 180 grader inden du kommer fyldet i.

Piske æg sammen med cremefraiche/skyr og tilsæt resten af fyldet. Hæld det i den forbagte tærte og bag den ved 185 grader i ca 30 minutter. Jeg havde lidt dej til overs fra bunden så jeg kunne lave et flot mønster på toppen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)