fredag den 21. februar 2014

Semi-sunde cookies/pop tarts med nutella og banan

Ulempen med hjemmelavet nutella er at den ikke har så lang holdbarhed som købevarianterne. Den kan kun holde sige 1-2 uger på køl, og selv om vi virkelig gjorde en stor indsats så var det ikke muligt at spise det hele.



Men så har man jo en god undskyld til at bage med noget lækkert nutella. Min tanke faldt fluks på disse pop tarts, men jeg ændrede lidt i opskriften for at tilsætte lidt flere fibre og dermed gøre dem endnu sundere. Da jeg samtidig havde to meget kedelige bananer valgte jeg at komme både banan og nutella i nogle af dem.

Resultatet blev en utrolig lækker cookie, som både smagte og mættede super godt. Så det er super at vide der er en god portion af dem i fryseren til hygge en del aftner

10-12 store cookies:
150 g brunt farin
150 g smør
150 g hvedemel
100 g rugmel
50 g havregryn
50 g hvid hvedemel
2 æg
2 tsk bagepulver
2 tsk vaniljesukker
æg til at pensle med
nutella og evt bananer

Pisk sukker og æg godt luftige og tilsæt smørret. Ælt derefter alt melet og bagepulveret i. Rul dejen til en pølse i den størrelse som du ønsker cookiene har (flyder ikke så meget ud) og kom pølsen i frysen i ca 1 time.

Skær skiver af pølsen - mine skiver var ca 3 mm tykke. Kom et par teskefulde nutella på en skive (og evt noget banan) og pensel kanterne med æg. Kom en skive oven på og tryk cookien sammen i kanterne så du er sikker på at der ikke løber noget ud.

Jeg valgte derefter at komme kagerne i fryseren så de kan tages op og bages efterhånden som de spises. Det er nemlig nogle cookies som smager bedst nybagte (eller ny lunet).

Bages ved 220 grader i 15 minutter i frosen tilstand. Hvis du bager dem med det samme, så vil jeg give dem et par minutter kortere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)