fredag den 21. marts 2014

Koldthævet durumrundstykker

I det sidste stykke tid er jeg begyndt at bage med fordej og jeg synes resultaterne er blevet rigtig gode. Derfor havde jeg lyst til også at forsøge at anvende fordej til en portion rundstykker. Da det samtidig skulle være nogle rundstykker som hævede godt op, anvendte jeg ikke fuldkorn i dejen. Men jeg kunne dog ikke dy mig for at tilsætte lidt durummel.




Resultatet blev nogle lækre sprøde rundstykker, som ikke kun er luft pga durummelet. Klart nogle som gentages.

ca 12-14 stk:
fordej:
165 g hvedemel
1 dl vand
8 g gær

Dej:
3,5 dl koldt vand
370 g hvedemel
100 durummel
10 g salt
4 g gær

Evt birkes/sesam til drys

Fordej: Smulder gæren ud i melet og rør vandet i. Dejen føles lidt stiv i det. Stilles forholdsvis køligt i 6-8 timer (eller på køl i op til 12 timer).

Ælt vand, durummel, hvedemel og salt sammen med fordejen på maskine. Jeg lod dejen blive ælte i ca 10 minutter. Derefter skal dejen hæve tildækket 1/2 time inden den formes til boller. Du kan vælge at komme fx birkes på, jeg undlod det dog.

Lad derefter boller efterhæve i 1-2 timer. Jeg vil klart anbefale at lade dem hæve i to timer hvis det er muligt, det gør at bollerne bliver endnu mere luftige.
Kom en bradepande med vand i ovnen og bag bollerne ved 200 grader. Efter 10 minutter tages bradepanden ud og bollerne får ca 10 minutter til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)