mandag den 24. marts 2014

Langtidshævet ciabattabrød a la SkærtoftMølle

Et af mine ynglingsbrød er et lækkert ciabatta, som jeg ofte laver efter denne opskrift og bager det på grillen.


Men denne gang havde jeg lyst til at prøve at lave det på en anden måde, nemlig med en form for fordej. Det er ikke så besværligt som det lyder. Opskriften er fra  Skærtoft Mølle men jeg har reduceret sådan at der kun bliver et brød ud af portionen. Har du ikke noget Ølandshvedemel kan almindelig hvedemel med et højt proteinindhold også anvendes. Men jeg syntes personligt at Ølandshveden giver en bedre smag.

Jeg synes ikke slut resultatet blev den klassiske ciabatta med et rigtig luftig brød og en sej krumme. Men det blev et luftig brød som smagte utrolig godt - så godt at denne opskrift ikke er nok hvis det skal bruges som tilbehør til aftensmad til fire personer.

1 brød
Fordej:
60 g Ølandshvedemel
25 g durummel
75 g vand
1 g gær


Dej:
90 g Ølandshvedemel
25 g durummel
2,5 g gær
90 g vand
12 g olivenolie + til at smørre med
4 g salt

Bland alle ingredienserne til fordejen i røreskålen og dæk den løseligt med fil. Stilles til hævning ved stuetemperatur i 17-24 timer.

Næste dag kommer du resten af vand, hvedemel og salten i fordejen og ælt den godt igennem - min fik ca 10 minutter i køkkenmaskinen. Smør en skål med godt olivenolie og kom dejen i. Dæk igen dejen med film og lad den stå ved stuetemperatur i ca 2 timer.

Hæld dejen på et meldækket bord og form brødet som du ønsker det  eller direkte på pladen, for denne portion skal ikke deles. Hæves i ca en time

Kan bages på bagesten i på grillen eller i ovnen ved 250 grader  i 10 minutter og skru derefter ned på 220 grader i ca 10 minutter. Har du ikke en bagesten, så sørg for at ovnen er rigtig godt varm inden du kommer brødet ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)