mandag den 17. marts 2014

Nem og lækker fuldkorns tortilla

Nu skulle der prøves noget andet end pandekager til mexikansk tortilla, så derfor kastede jeg mig i stedet over at lave rigtige tortilla - på fuldkorn.


Det var noget nemmere end forventet og resultatet blev rigtig godt, så jeg tror helt klart at det meget oftere bliver disse frem for pandekagerne. Samtidig kan jeg også godt forestille mig en tortilla med en god karrydressing, salat, kylling og bacon. I en snæver vending kunne de også nemt erstatte pandebrød.

Vi var fire personer, og selv om vi gjorde en god indsats så kunne vi ikke spise hele portionen. Men du kan bare varme tortillaen næste dag, og så er de stadig super lækre.

ca 10 stk 
250 g hvedemel
150 g fuldkornshvedemel
100 g fuldkorns
rugmel
1 tsk bagepulver
10 g salt
3 1/2 dl lun vand
3 spsk olie


Bland de tørre dele sammen, tilsæt olie samt vand og ælt dejen sammen. Lad dejen hæve i 20-30 minutter og del den i 8-10 styk. Rulles ud og steges på tør pande i ca 1 minut pr side.

Så er der tortilla klar til en hyggeaften med mexikansk mad.

2 kommentarer:

  1. Tak for opskriften. Da jeg plejer at købe til lager i USA, har jeg dem altid i fryseren - så du kan roligt lave en større portion.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg også gjort efterfølgende - de er nemme at varme på brødristeren eller i ovnen

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)