tirsdag den 22. april 2014

Ølandshvede foccacia

Dette er et af mine ynglingsbrød og når der samtidig bliver tilsat ølandshvedemel så synes jeg ikke det kan blive bedre.


Kombinationen af det svampet brød, med saltet sprød skorpe synes jeg er rigtig god. Samtidig er det et brød hvor du kan varierer med fx hvidløg, soltørret tomater og oliven. Du kan også anvende olien fra de soltørret tomater i brødet. Samtidig er det en god måde at få anvendt frisk rosmarin, som jeg om sommeren gerne har det luksus problem med at krydderurten vokser hurtigere end vi kan nå at bruge den.




Portion brød som passer til bradepanden:
500 g hvedemel
150 g fint ølandshvedemel
150 g groft ølandshvedemel
1 tsk citronsaft
500 + 100 (ca) g vand
75 g olivenolie + ca 5 spsk
25 g gær
18 g salt
flagesalt
rosmarin
evt hvidløg, soltørret tomater, oliven

Bland meltyperne sammen og smulder gæren ud i det. Tilsæt 500 g vand, citronsaft og 75 g olie til melet og rør dejen lind. Tilsæt resten af vandet - lidt af gangen - til dejen er både lind og smidig. Tilsæt 18 g salt til dejen.

Stil dejen til hævning til den har dobbelt størrelse (ca 1 time).

Kom bagepapir i på bradepanden og kom olie på (ca 2-3 spsk). Hæld dejen ud på bradepanden, og kom ca 2 spsk spsk olie på dejen. Træk lige så let i dejen med dine fingere så den fylder næsten hele pladen. Ved at du anvender dine fingere presser du ikke for meget luft ud af dejen og du får samtidig lavet de klassiske huller i dejen. Samtidig hjælper olien med at dejen ikke hænger i dine fingere. Lad evt dejen hvile ca 15 minutter inden du strækker/trækker lidt i dejen igen.

Drys med den mængde flagesalt og rosmarin du ønsker.

Bages ved 250 grader i 10 minutter og i 15-25 minutter ved 230 grader

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare godt ud, det er al for længe siden jeg har bagt sådan et, men det var et stort hit sidst jeg havde madklub - måske jeg skulle igang igen :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også dybt overrasket over at halvdelen af denne portion blev spist af 5 voksne til vores påske middag. Selv de to små børn var vilde med den.

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)