fredag den 4. april 2014

Sunde fuldkorns/havre muffins med havtorn

Målet var at lave en sund muffin, som dermed kunne spises med god samvittighed, smagte godt og ikke var for tung. Dette mål synes jeg klart er blevet opfyldt med disse muffins, de er nemlig ikke blevet for tung eller klæg som sunde versioner af muffins nogle gange ender med at blive.




Kombinereret med den syrlige smag af havtorn, så faldt de i rigtig god smag hos testpanelet. Så det bliver klart ikke sidste gang de bliver bagt. Hvis du ikke har havtorn så anvend fx blåbær.


ca 5 stk
50 g smør
75 g hvedemel
1 tsk bagepulver
30 g  fuldkornshvedemel
60 g havregryn
50 g havtorn
50 g sukker
1 æg
1/2 dl kærnemælk eller 50 g skyr


Pisk smør, æg og sukker sammen.  Bland hvedemel og bagepulver sammen, tilsæt fuldkornsmel, havregryn og vend blandingen i æggemassen. Vend derefter mælkeproduktet i og til sidst havtornen. Jeg valgte at komme havtornene i hele, men du kan også vælge at hakke dem/mose dem idet de har en lidt hård skal.

skal ikke være en jævn dej, men en rustik dej.


Kommes i 4-5 muffinsforme som kun fyldes 2/3 del op og drysses evt med lidt havreflager bages ved 200 grader i 15-20 minutter. Jeg kom mine i de helt store jumbo forme, men næste gang tror jeg at jeg bager dem i de almindelig størrelser former.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)