onsdag den 21. maj 2014

Biscotti - cantutucci biscotti di Prato

Biscotti er en af de småkager jeg har været vild fra første gang jeg smagte den. Da jeg efterfølgende fandt ud af hvor nem det egentlig er at bage den, er den blevet bagt flere gange. Nogle gang tilsætter jeg grofthakket mørk chokolade, halv mandler og hasselnødder eller kanel for at give en anderledes smag. Andre gange vælger jeg den klassiske version.





Det er en dej som jeg ofte laver hvis der er en stor portion æg i køleskabet som trænger til at blive brugt. Så kan de ubagte stænger komme i fryseren og blive bagt efterhånden som vi får lyst til en ny portion.

Grunddejen til ca 50 stk:
300 g hvedemel
250 g sukker
175 g mandler
3 æg
1 vaniljestang
1 tsk bagepulver

Rør alle ingredienserne sammen og lav stænger i ca 2-3 cm diameter. Dejen kan føles meget glat, men det er korrekt. Pres stængerne flade (ca 1 cm høj).

Du kan nu enten bage dem, eller komme stængerne i fryseren. Hvis du tager dem fra fryseren behøver de ikke tø op. Stængerne bages i 15 minutter ved 175 grader (må kun få lidt farve), skæres i stykker og bages/tørres ved 150 g i ca 40-45 minutter. Kagerne flyder ud under bagningen, så de må ikke ligge for tæt.

Det er smag og behag hvor tørre du ønsker kagerne, så du kan løbende tjekke hvor de passer til dine ønsker. Nogle vælger kun at tørre i 15-20 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)