onsdag den 7. maj 2014

Crumble/smuldre tærter med blommer og rugbrød

I sommer hvor vi havde masser af blommer, hvor jeg blandet andet lavede denne blommetærte, kom jeg også nogle portioner blommer i fryseren. Da jeg læste denne opskrift med crumble med pære, fik jeg fluks ideen til at anvende blommerne istedet. Smagen og duften af blommerne skaber nogle dejlige minder til sommeren, så derfor skulle det klart udnyttes.




Resultatet var super godt og skal klart gentages igen - og sikkert også med pærer. Du skal bare huske at tjekke om dine blommer evt er lidt sure. Det havde jeg glemt at vores var, så næste gang drysser jeg et par spiseskefulde sukker over blommerne også


En tærte til ca 6 personer
400 g blommer uden sten
100 g rugbrød
100 g (rør)sukker  + evt 2-3 spsk sukker til blommerne
80 g smeltet smør
75 g hasselnødder
75 g havregryn
1 nip salt

Blommerne skal skæres i mindre stykker og kommes i et ildfastfad. Mine blommer var frosne i mindre stykker, så jeg kom dem i fadet imens ovnen varmede op og jeg lavede rugbrøds raspen. Så kunne de nemlig tø op imens, det virkede perfekt.

Kom derefter rugbrød, hasselnødder, sukker og havregryn i minihakkeren (eller foodprocessor hvis du har sådan en). Jeg kom det i af nogle omgange så det kunne hakkes fint til rasp konsistens. Rør efterfølgende raspen sammen med smeltet smør og fordel den over blommerne.

Bages ved 150 grader i ca 40 minutter. Passer super godt med en om gang cremefraiche eller is. Vi fik det med en portion hjemmelavet skyris.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)