fredag den 2. maj 2014

Havrevulkanstykker med hvedekerne - en god måde at få ryddet op i melrester


Nogle gange har jeg små rester af diverse mel, og disse stykker super til at få ryddet op i sådanne rester. Jeg anvender det både til morgenbrød, tilbehør til salat samt som sandwichbrød til madpakken. Det er et lækkert og luftigt brød men den sprøde skorpe som jeg er meget vil med.




ca 20 stk:
600 g hvedemel (eller 300 g hvedemel og 300 g af en blanding af de typer mel du gerne vil have ryddet op i)
200 g fuldkornsmel (eller en blanding af de typer fuldkornsmel du gerne vil have ryddet op i)
100 g hvedekerner
100 g havregryn
10 g gær
20 g salt
750 - 800 g vand

Bland alle meltyperne sammen og smulder gæren ud i melet. Tilsæt 750 g vand og ælt dejen sammen ved lav hastighed på maskinen. Vurder om dejen kan trække lidt mere vand, den skal være blød men ikke flydende. Når du har tilsæt nok vand kommes saltet i og dejen æltes sammen (ca 5 minutter på maskine ved mellem hastighed).

Hvis du har et rum hvor temperaturen er ca - 10-12 grader passer det super til at stille dejen i ca 12 timer. Ellers stilles dejen på køl i 10-14 timer og tages ud 1-2 timer for stykkerne formes.

Disse havrestykker endte med at blive dødt havrevulkanstykker pga deres vulkanagtige facon. Den får de idet jeg ikke strammer dejen når jeg former dem, men blot napper dejstykkerne. Sørg for at dine hænder er fugtige og tag dej svarende til et stort æg og dap det fra resten af dej. Placer dejen på bagepladen og nap nogle flere stykker. Jeg plejer at fugte mine hænder efter at have lavet 2-3 stykker, så undgår du nemlig at dejen hænger i dine hænder.

Du kan drysse med birkes, hørfør, sesam eller havregryn. Jeg valgte lidt hvedeklid.

Bages ved 250 grader i 20 minutter og så er der lærke friskbagte vulkanstykker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)