fredag den 6. juni 2014

Chiaboller




Det behøver ikke være spor svært eller besværligt at lave boller som indeholder godt med fibre og andre sunde ting. Har du ingen chiafrø, kan disse nemt undlades. Bollerne kan røres/æltes sammen på under 5 minutter. Dernæst skal de hæve i 8-24 timer.
De er meget lækre men en god sprød skorpe og de virker ikke tung selvom det høje indhold af havregryn.

ca 10 stk
300 g hvedemel
100 g havregryn
18 g/2 spsk chiafrø
5 g gær
8 g salt
ca 360 g vand

Smulder gæren ud i hvedemelt, tilsæt havregryn og chiafrø inden du rører vandet i. Jeg anvendte stenformalet hvedemel som kan suge mere væske end almindelig mel. Hvis du anvender almindelig mel vil jeg reducere med ca 30 gram.

Rør dejen igennem inden du kommer saltet i og rører en ekstra gang. Bollerne skal stå ca 8 timer ved 10-14 grader, men dejen kan nemt holde sig i op til 20 timer i køleskabet. Men så skal dejen enten stå i et lidt varmere rum eller i længere tid (end 8 timer) inden bollerne skal formes og bages. For dejen skal gerne have en temperatur på 14 grader inden bollerne kommes i ovnen.


Jeg sætte bollerne med en ske idet dejen var godt fugtig og bagte dem ved 250 grader i 18 minutter. Ved at dejen er godt fugtig har de færdigebagte boller en længere holdbarhed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)