mandag den 30. juni 2014

Havtornmarmelade med ingefær

Sidste efterår plukkede og rense jeg over 2 kg havtorn og en del af dem er stadig i fryseren. Da jeg har plan om at anvende til en nytænkning af hindbærsnitter, skal nogle af bærene derfor laves til en portion marmelade.


Jeg tog udgangspunkt i denne opskrift og resultatet blev en lækker, frisk og lidt syrlig marmelade. Både med smag af havtorn og ingefær.

Ca 5 dl færdig marmelade
500 g havtorn
250 g (rør)sukker
2 spsk mørk muscovadorørsukker
2 tsk vaniljesukker
2 tsk revet frisk ingefær
melatin - mængden afhænger af hvilket mærke du har købt
atamon eller cognac

Hvis du ikke har muscovadorørsukker vil jeg mene at du kan anvende brun farin. Det har ikke lakridssmagen som er i muscovadorørsukker, men ellers synes jeg den kommer tæt på.

Kom havtorn, alle slags sukker (hold to spsk almindelig sukker tilbage) og ingefær i en gryde og lad det små koge i ca 10 minutter. Jeg valgter derefter af sigte massen, så bær (og dermed kerner) ikke kom med i det endelig resultat.

Rør den mængde melatin som passer til bær og sukker mængden, i de to spsk sukker som du ikke har kommet i. Rør blandingen i den småkogene marmelade og lad marmeladen koge et par minutter endnu.

Hældes på glas skoldet i kogende vand og skyldet i atamon eller cognac. Når marmeladen er blevet kold, og du vipper med glasset kan du godt få følelsen at marmeladen ikke er blevet fast nok. Men det skyldes havtornenes lidt mærkelig stivelsesmåde. Det ser tyndt ud i glasset og også når du kommer skeen i glasset. Men når du smører det på fx et rundstykke vil du opleve at det faktisk har konsistens som marmelade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)