fredag den 20. juni 2014

Jordbærmarmelade med vanilje - samt jordbærsirup og saft




Jordbærsæsonen i fuld gang, så jeg tror at det ikke kun er hos os at der står jordbær på menuen. De er lækre som snack, tilbehør til salat, i kager osv.



Sidste år lavede jeg for første gang selv jordbærmarmelade og har lovet mig selv at det klart skal gentages i år. For når du først en gang har oplevet en efterårs/vinterdag at åbne et glas jordbærmarmelade, hvorefter duften af sommer pludselig kommer frem, så er du solgt. Jeg synes ikke at selv de bedste købeversioner kan komme i nærheden af det og når det nu er forholdvis nemt selv at lave det, hvorfor så ikke.

Når du er igang med at lave marmeladen, kan du også nemt lave en portion saft og sirup.



Da den lokale fakta havde 500 g jordbær til 10 kr, slog jeg fluks til og købte nogle bakker. Derved kunne jeg sortere de flotteste fra til aftensmaden og resten kom i gryden. Husk at skylle jordbærerne inden du nipper toppen af, for ellers suger de væske til sig og det er ikke meningen hvis de skal spise rå.

ca 6 dl marmelade:
500 g renset jordbær (skåret i kvarte hvis du ikke vælger at blende portionen til sidst)
250 g rørsukker (eller almindelig sukker)
1/2 vaniljestang (eller 1 hel vaniljestang hvor du har brugt kornene til noget andet)
1 dl vand (+1 dl hvis du vil lave jordbærsaft eller sirup)
evt melatin
atamon eller cognac

Kom det hele i en gryde og lad det små simre (pas på for det kan pludselig hurtig koge over).

Når jordbærene er kogt lidt ud, kan du tage ca 1/dl væske fra som kan anvendes som jordbærsaft eller sirup.

Jordbær marmelade:
Jeg vælger at blende marmeladen, så er den nem at arbejde med (bliver flot glat), men du kan nemt undlade det (så skal du dog skære jordbærene i mindre stykker når du renser dem). Hvis du fx ønsker lakridssmag i marmeladen skal du bare tilsætte det inden du kommer melatin i.

Det er smagssag om du ønsker at stivne marmeladen. Men jeg anvender melatin - dosering afhænger af hvilket mærke du køber. Så læs nærmere på posen med melatin.

Skyld de skoldet glas i enten cognac eller atamon inden du komme sirup i. Skal opbevares køligt når du har åbnet for flasken. Det samme glæder for de glas som ikke er "klikket" i løbet af nogle timer. De er ikke dårlige, men der er ikke dannet vakuum så glasene er ikke lukket helt tæt. Start derfor med at tage af de glas. Men ellers kan glassene stå i et mørkt skab i et køligt rum et stykke tid (jeg bruger stadig af dem som blev lavet sidste år).

Jordbærsirup
Kom væsken i en gryde og koge det lidt mere ind, så har du en lækker jordbærsirup. Tykkelsen af sirup er afhængig fra person til person. Sidste år lavede jeg både en tyk og en forholdvis tynd version. Den tykke er super til fx pandekager og den tynde version anvender jeg ofte på skyr. Skyld glasset i enten cognac eller atamon inden du komme sirup i. Skal opbevares køligt når du har åbnet for flasken. Ellers kan det stå i et mørkt skab i et køligt rum et stykke tid.

Jordbærsaft:
Hvis du ikke skal bruge saften med det samme, så kom det i en skoldet flaske evt sammen med vaniljestangen. Skyld flasken i enten cognac eller atamon inden du komme saften i. Skal opbevares køligt når du har åbnet for flasken. Ellers kan det stå i et mørkt skab i et køligt rum et stykke tid. Men det er en af de ting jeg foretrækker at nyde forholdvis frisklavet.


Ud af 2,3 kg jordbær fik jeg denne dejlige portion marmelade. Jeg tog i denne omgang kun et par deciliter fra til at lave sirup - en større portion sirup og saft lavere jeg senere i sæsonen, når der igen skal koges en ny portion marmelade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)