fredag den 4. juli 2014

Fuldkorns naanbrød




Fredag aften er ofte ensbetydende med at vi har tid til at lave lidt ekstra lækkert til aftensmaden, og samtidig er det en aften hvor vi bruger lang tid ved bordet. Derfor står den meget ofte på lidt lækkert brød til aftensmaden, og denne gang skulle det være en portion naanbrød.

Disse brød blev tilsæt fuldkornshvedemel hvilket gav dem en mere sprød struktur en jeg normalt forbinder med naanbrød, men jeg syntes de var utrolig lækre.

2 stk (nemt til fire personer)
200 g hvedemel
100 g fuldkornshvedemel
1 1/4 dl vand
1 dl yoghurt eller skyr naturel
1/2 dl smeltet smør
1/2 æg (eller en æggeblomme)
5 g gær (eller 15 g hvis du kun har et par timer)
5 g salt
5 g sukker
frø/krydderi samt olie til at pensle med


Smulder gæren ud i melblandingen, tilsæt yoghurt, smør, æg og sukker. Ælt dejen smidig og tilsæt til sidst salt inden du ælter en sidste gang. Jeg havde ikke noget skyr naturel, kun en købeversion som var færdig blandet med bl.a. spidskommen. Men da det færdige resultat godt måtte have noget smag, brugte jeg det.

Lad det hæve til dobbelt størrelse, jeg lod det hæve ved 10-12 grader i ca 8 timer. Eller  ved stuetemperatur i 1-2 timer.
Formes til to aflange flade dråbeformet brød som er tykkere i kanterne end på midten.  Pensles med olivenolie og dryssede med frø og krydderier efter smag.

Bages på ved 250 grader i 10-15 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)