onsdag den 2. juli 2014

Hirseboller med chaifrø som tilbehør til grillmaden

En pose med hirseflager lå gemt i min melskuffe, så derfor var det oplagt at tage udgangspunkt i dem da der skulle bages boller.
Resultatet blev en lækker let bolle, som har en god sej krumme og mætter godt. Passer også super godt både som tilbehør grillmaden og som morgenbrød.





Idet jeg ikke før havde arbejdet med hirseflager var jeg lidt usikker på hvor meget væske flagerne sugede. Derfor lod jeg flagerne og noget vand stå og trække en lille times tid, inden jeg æltede dejen sammen. Det behøver du ikke gøre i dette tilfælde. Men det er en god ide at gøre hvis du selv afprøver en ny type mel/kerne hvor du ikke ved hvor meget væske de suger.

ca 20 boller:
800 g vand
500 g hvedemel
170 g fuldkornshvedemel
150 g hirseflager
10 g gær (eller 25 g hvis du ikke langtidshæver)
20 g salt
20 g chaifrø

Bland meltyperne og hirseflagerne sammen og smulder gæren ud i det. Tilsæt vand og ælt dejen godt sammen. Til sidst tilsætte salt samt chaifrø og dejen æltes den sidste gang.

Jeg lod dejen hæve i ca 12 timer ved 10-12 grader inden bollerne blev formet og bagt ved 250 grader i ca 15-18 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)