onsdag den 30. juli 2014

Nem og lækker squashtærte




Når squashplanterne først får godt fat, vokser frugtene virkelig hurtigt. Så det er med at spise dem inden de bliver alt for store. Derfor er et lækkert når man bliver præsenteret får en ny opskrift hvor der kan anvendes en del squash. Denne tærte er både nem at lave, smager super godt og der bruges en del squash der til. Så kan det næsten ikke blive bedre.





Hvor den oprindelig opskrift kommer fra ved jeg ikke, kærsten havde fået den af en kollega. Jeg valgte både at tilsætte hvidløg samt nogle ekstra krydderier og mere kød.


til 4-6 personer
ca 600 g groftrevet squash
6 æg
125 g mel
150-300 g steget bacon eller andet stegt kød (fx en rest steg),
100 g revet ost
1-2 tsk olie
1 tsk bagepulver
1 hakket løg
2-4 fed hvidløg
salt, peber, og fx: karry, muskat og revet ingefær

Pisk æggene sammen og kom mel og olie i. Kom derefter revet squash i (gerne sammen med den væske der hurtig kommer når de bliver revet). Tilsæt dererefter presset hvidløg og hakket løg. Det er smagssag om du vil hakke løgene fine, jeg hakkede dem blot groft.

Vægten stod på 1,3 kg - så der var både til tærten og til nogle portioner til fryseren

Skær bacon og kød i mindre stykker (jeg brugte både bacon og en rest grillet oksesteg fra dagen før) og kom det i æggemassen.

Kom bagepulver og de krydderier i som du ønsker - næste gang vil jeg måske tilsætte til spidskommen.

Hæld æggemassen i et (smurt) tærtefad, jeg smurte ikke fadet inden brug og det gav ikke nogle problemer.

Bages ved 180 grader almindelig varme i 30 minutter og derefter ca 10 minutter ved 200 grader varmluft (så synes jeg det bedst får en flot farve).

Vi fik en portion nye bønner til, men ellers vil en omgang salat også passe rigtig godt.

2 kommentarer:

  1. Mums... den lyder let og enkel, den må jeg vist hellere prøve :-D

    - Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan kun anbefale den - og den er også super god til madpakke med en portion salat.

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)