mandag den 21. juli 2014

Rabarberstang med hvid hvedemel

En af de gode ting ved sommeren, er at der er så mange lækre råvare som bare venter på at blive brugt. Vores rabarber er blevet flittigt brugt i år. Både til muffins og dessert.


Denne gang kastede jeg mig for første gang nogen sinde over at bage en stang med fyld. Da jeg samtidig godt ville kunne spise den med lidt god samvittighed valgte jeg at bruge både almindelig hvedemel og hvid hvedemel. Det var på ingen måde et dårligt valgt.

Resultatet blev en rigtig lækker kage, med sødmen fra sukker og marcipan, det syrlige fra rabarberne og smagen fra kanel. Næste gang vælge jeg nok at tilsætte kanel direkte i remoncen, så jeg på den måde bedre kan fordele det i kagen.

1-2 stk
12 g gær
175 g koldt vand
1/2 æg
225 g hvedemel
75 g hvid hvedemel
25 g rørsukker
5 g salt
25 g blødt smør

Remonce:
60 g revet marcipan
60 g rørsukker
60 g blødt smør

Rababer:
200 g rabarber i skiver på ca 1 cm (eller fx æble, pære, blommer, kirsebær)
40 g rørsukker
1 spsk kanel

Eventuelt mandler/nøddeflager til at drysse på

Smulder gæren ud i melet og rør vandet i. Tilsæt sukker samt æg og ælt til sidst smørret i lidt af gangen. Stil dejen i køleskabet formet som et aflangebrød i ca 1 time.

Vend dejen i lidt mel og det ud til ca 15*40 cm. Du kan vælge at du efter følgende deler den i to, eller laver en lang. Jeg valgte at dele en den i to, så passede længenden til bradepanden. Smør remoncen ud på pladen og drys kanel på (forsøg forsigt at presse det ned i remoncen). Fordel rabarberne og det overskydende væske på remoncen.

Fold hver af de to sider ind til midtenpladen sammen til pølser på den lange led og kom den på en bageplade og stræk den til længden på en bageplade. Snit stangen  i midten med en kniv og lad den hæve i ca 2 timer ved stuetemperatur.

Inden stangen kommer i ovnen kan du vælge at bruge resten af ægget til at pensle med og drysse nøddeflager på - jeg ville have gjort det, men sommervarmen gjorde at jeg glemte det. Bages ved 200 grader i ca 25 minutter. Serveres lun og eventuelt med en portion is til.

Rabarber:
kom rabarberne i et ildfastfad drysset med rørsukker og bag dem i ovnen ved 180 g i 20 minutter. Da jeg var igang valgte jeg at lave en dobbelt portion rabarber, den overskydende portion kom jeg i et skoldet glas og kom det på køl. Så er der en lækker portion rabarber til næste gang.

Remonce:
Rør marcipan og sukker sammen og tilsæt smør lidt efter lidt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)