fredag den 25. juli 2014

Rug-hvedestykker med sirup

Normalt tilsætter jeg ikke sukker til de brød jeg bager - jeg synes ikke de påvirker smagen så meget. Men denne gang blev jeg lidt fristet da jeg efterhånden havde læst en del opskrifter med sirup eller honning i. Da jeg samtidig ønskede en let bolle, som ville passe godt som tilbehør til sommerens grillpølser, kom der heller ikke nogle kerne.

Resultatet blev en lækker bolle, men jeg syntes ikke at sirup kunne smages. Samtidig må jeg nok indrømme at jeg klart manglede nogle kerne mv hvis bollen skal bruges som morgenmad eller madpakke. Den mættede ikke så meget. Men er godt alternativt hvis du er kørt lidt træt i tunge og tørre boller, eller hvis brødet skal bruges som tilbehør til mad.


15-20 stykker, eller 2 brød
425 g koldt vand
425 g hvedemel
125 g rugmel
2 spsk sirup (eller honning)
15 g salt
10 g gær

Smulder gæren ud i melblandingen, tilsæt vand samt sirup og ælt dejen sammen i et par minutter inden du tilsætter salt. Kom dejen i skål og stil den på køl i 8-24 timer.

Vend dejen ud på et meldækket bord og skær det ud i de antal stykker du ønsker. Hvis du laver 2 store brød kan de med stor fordel hæve i en hævekurv i ca 2 timer, inden de bages.

Hvis det er stykker du laver, kommes stykkerne på bagepladen og hæver til dobbelt størrelse (ca 1 time).


Stykkerne bages ca 15 minutter og brødene ca 25-30 minutter. I begge tilfælde ved 250 grader.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)