onsdag den 16. juli 2014

Solbærmarmelade - helt klassisk version

Det er nu du skal begynde at lave marmelade og fryse de bær som du ønsker at anvende til kage mv i efteråret. Samtidig må jeg blankt indrømme at jeg bliver mere og mere vild med hjemmelavet marmelade kontra købeversioner - jeg synes de er alt for søde i smagen.



Der står allerede nogle glas jordbærmarmelade, og her i weekenden fik de selskab af en stor portion solbærmarmelade. Fra vi gik i gang med at plukke solbær (i alt 3,5 kg) til der stod en stor portion solbærmarmelade i glas, gik der max 2 timer. Det syntes jeg ikke var meget tid, når jeg tænker på det færdige resultat. Det færdige resultat gav 15 glas solbærmarmelade - så der er mere end rigeligt til i år. Så der skal bages rigtig meget med solbær i det kommende efterår og vinter.

Hvis du som mig synes at solbærmarmelade er for stærk/kraftig i smag, så er et godt fif at tilsætte lidt ekstra vand når du laver marmeladen.

ca 2,5 liter marmelade
1 kg solbær
0,75 liter vand (eller blot 0,5 liter hvis du ikke synes solbær er stærk)
900 g sukker
melatin - følg dosis på den variant du anvender.


Skyl solbærene rene og fjerne eventuelle stilke. Kom derefter bær, vand og næsten alt sukker i en gryde at lad det komme i kog, og derefter småkoge i ca 5-10 minutter i alt. Skum eventuelle urenheder væk. Bland melantin og resten af sukkeret sammen og rør det i den varme marmelade. Lad marmeladen småkoge i ca 2 minutter inden det kommes på glas. Sidste år blev solbærmarmeladen lidt for tyndt, så derfor valgte jeg i år at bruge fuld dosis af melantin (min variant af melantin skriver 1-2 teskefulde pr kilo sukke og bær).

Skyld de skoldet glas i enten cognac eller atamon inden du komme marmeladen. Skal opbevares køligt når du har åbnet for glasset. Det samme glæder for de glas som ikke er "klikket" i løbet af nogle timer. De er ikke dårlige, men der er ikke dannet vakuum så glasene er ikke lukket helt tæt. Start derfor med at tage af de glas. Men ellers kan glassene stå i et mørkt skab i et køligt rum et stykke tid (jeg bruger stadig af dem som blev lavet sidste år).

Vi bruger også ofte solbærmarmelade som tilbehør til kødsovs, samt hakkebøffer. Det lyder virkelig mærkeligt (og jeg var også lettere skeptisk første gang kærsten introducerede mig til det), men det smager rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)