mandag den 18. august 2014

Solsikke-græskarkerne rugbrød med hjemmelavet maltsirup



Det er næsten samme opskrift som jeg altid bager efter. Men da jeg dels gerne ville bage med rent rugmel, og prøve at anvende maltsirup,  fandt jeg i gemmerne en opskrift på rugbrød som jeg tog udgangpunkt i, men også selv lavede nogle små justeringerne. 


Resultatet blev et lækkert rugbrød som samtidig er rigt på kerner, hvilket jeg godt kan lide. Jeg er lidt i tvivl om hvor den oprindelig opskrift kommer fra, men mener den stammer fra Emmery's.

1 rugbrød
1. dag:
125 g græskarkerne
100 g solsikkekerner
400 g rugkerner
600 g vand

2. dag:
200 g koldt vand
325 g rumel
25 g maltsirup (eller 30 g maltmel)
30 g salt
10 g gær


Bland vand og kerne i en bøtte og stil den i køleskabet i mindst 24 timer

Smulder gæret ud i rugmelet, ælt vand og de iblødsatte kerner i dejen. Tilsæt derefter maltsirup samt salt og ælt dejen.

Kom dejen i en rugbrødsform, og stil den på køl i 8-36 timer. Stil dejen ud på køkkenbordet ca 2 timer før du skal bage den.

Bages ved 180 grader i ca 80 minutter


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)