onsdag den 24. september 2014

Chia energibar


Da jeg faldt over opskrift på disse chia energibar på denne blog, var jeg straks solgt. Der indgik hørfrømel i opskrift, men idet jeg kun havde hele hørfrø, fandt jeg stavblenderen frem.Resultatet var nogle lækre energibar, der også kan anvendes som kage. Men de smager bedst når de er nybagt, de bliver lidt kedelige dagen efter.

Indrømmet når du står og blander alle ingredienserne sammen, tænker du et par gange på, hvordan mon det færdige resultat bliver. Men jeg syntes det var rigtig godt.

ca 20 styk
1 æggehvide
60 g havregryn
85 dl kogt quinoa (skal være kolde)
3 spsk chiafrø
60 g l tørret frugt, nødder og chokolade (bland som du ønsker)
40 g hørfrømel blendet til mel
125 g honning
125 peanut butter
1 tsk kanel
1/4 tsk salt (mindre hvis der er salt i dit peanutbutter)

Bland havregryn, quinoa, æggehvide, chiafrø, tørret frugt/nødder og hørfrømel sammen i en skål

Kom honning, peanut butter, kanel og salt i en gryde. Smelt ingredienserne sammen og rør hele tiden i gryden i 2-3 minutter. Massen må ikke komme op og koge.

Hæld den varme honningmasse over de andre ingredienser og rør godt rundt, så der er ikke er nogle tørre ingredienser som klumper sammen.

Kommes i en form på ca 20*20 og bages ved 165 grader i ca 25 minutter til det begynder at blive gyldent.

Lad kagen afkøle inden du skærer den i mindre stykker. Mine blev ca 1,5*5 cm



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)