mandag den 22. september 2014

Ryd op i melrester - Hirseboller

Nogle gange ender jeg med at have mange forskellige rester af mel samt gryn i min melskuffe. Derfor bager jeg nogle gange boller hvor opskriften bliver sat samme ud fra de mængder af rester jeg har i forskellige poser. Resultatet bliver ikke dårligt, disse boller havde en seje krumme jeg elsker og var samtidig ikke for tunge.




ca 20 boller
800 g vand
500 g hvedemel
220 g fuldkornshvedemel
140 g hirseflager
18 g salt
10 g gær

Bland meltyperne sammen og smulder gæren ud i dem. Ælt vandet i og ælt dejen i et par minutter inden du tilsætter salten og ælter dejen et par minutter til.
Det er en meget tynd dej, men det skyldes at både hirseflagerne og fuldkornsmelet opsuger en del væske.

Stil dejen på køl i 8-24 timer. Hæld derefter dejen ud på et meldækket bord og skær dem i de antal stykker du ønsker. Det er en dej hvor du anvender dejskrabere til at sætte bollerne på bagepladen i det dejen er meget fugtig.

Bages ved 250 grader i ca 20 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)