mandag den 15. september 2014

Sandwichstykker a la Emmerys

For noget tid siden fandt jeg en opskrift på sandwichstykker, som oprindelig skulle stamme fra Emmerys. Den oprindelig opskrift er med surdej, så derfor har jeg justeret lidt i opskrift og har tilsat gær i stedet.



Resultatet blev et sandwichbrød/bolle som virkede lækkert, men jeg følte klart at der manglede noget mere fuldkorn/kerner for at brødet kunne mætte i længden. Så næste gang bliver der tilsat lidt flere kerner.

ca 10 stk

475 g koldt vand
410 g hvedemel
75 g durummel
90 g groft durummel
15 g salt
10 g gær


Smulder gæren ud i melblandingen, og tilsæt vand. Ælt dejen på maskine i ca 15 minutter (derfor er det vigtigt at vandet er forholdsvis kold). i følgen den oprindelig opskrift skal dejen først på køl i 8-18 timer og derefter hæve ved stuetemperatur i 2 timer. Af tidsmæssige grunde vendte jeg det om. Så jeg lod skåle stå ved stuetemperatur i ca 2 1/2 time og stillede den derefter på køl i 12 timer.

Hæld dejen ud på et meldækket bord og skær den det antal stykker du ønsker

Bages ved 250 grader i ca 20 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)