mandag den 27. oktober 2014

Hjemmelavet maltsirup

Sidste sommer fik jeg nogle af de bedste brød jeg har spist længde, årsagen til den lækre smag var at de var tilsat maltsirup. Efter lidt søgning rundt på nettet kunne jeg læse at maltsirup selv kunne laves, hvorfor det i lang tid har stået på min ønske-to-do-liste.


Nu blev det så langt om længe tid til at prøve at lave det sirupen selv. Det er egentlig en meget enkel proces idet det eneste du skal have er en mørk øl og mørk farin. Der er ingen grund til at købe en dyr mørk øl, jeg snuppe en som var på tilbud i Netto til 10 kr for 1/2 liter.

ca 4 dl sirup:
5 dl mørk øl
400 g mørk farin

Kommes i en gryde som kun næsten kommer op at koge, inden der skrues ned og massen står stille og småkoger det får en sirup-agtig konsistens. Dvs til der ca er 1/3 del tilbage. Det tog ca 45 minutter fra jeg gik i gang til at massen havde en perfekt konsistens som sirup. Husk at rører i gryden undervejes, og vær samtidig opmærksom på at det ikke må koge ved for høj varme, for at er der stor risiko for at det koger over.

Opbevares i skoldet glas på køl

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)