fredag den 17. oktober 2014

Klassisk mørdej - fra Meyers


Der findes mange forskellige opskrifter på mørdej. Den mørdej som jeg efterhånden vender fast tilbage til er denne her, som oprindelig stammer fra Claus Meyer. Portionen passer til to tærter, så du kan enten halvere opskriften eller fryse det overskydende dej ned, hvis du kun skal lave en portion.


Når jeg skal afprøve en ny opskrift på en tærter er det ikke altid jeg ønsker at teste "live" dvs til når vi skal have gæster. Samtidig kan man også stå i den situation at man har flere varianter man vakler imellem. Jeg havde forskellige opskrifter og ideer  til fyld som skulle afprøves. Derfor endte jeg med at kaste mig over alle varianterne, men som små minitærter. Mørdejen kan også bruges til småkager og medaljer.

Så hvorfor ikke kaste dig over en hel portion, og se hvad du kan ende med at trylle ud af den.

1 portion mørdej
240 g blødt smør
160 g flormelis
60 g mandelmel
2 æg
Halv vaniliestang
470 g hvedemel
1 tsk salt

Rør smør, flormelis, mandelmel, æg, vaniliekorn samt 120 g hvedemel sammen - kun røre og ikke piske. Når dejen er ensartet og glat tilsættes resten af melet og salt. Røres hurtigt sammen og deles i to (kan nemt fryses, evt rullet ud). Ellers skal bunden hvile i mindst en time i køleskabet.

Hvis tærtebunden skal forbages (dvs hvis fyldet er meget tyndt/flydende) skal den bages ved 180 grader i 20 minutter med bønner i. Fjern forsigtig stanniol og bønner og bages videre i 5-10 minutter.

Hvis det er små minitærter som skal forbages skal de forbages i ca 10 minutter og derefter 5 minutter efter bønnerne er fjernet.
Klar til 2. bagning


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)