fredag den 10. oktober 2014

Lækre boller af kedelig rugbrød (stop madspild)


Den sidste portion rugbrød kom for tidlig i ovnen sidste gang, derved var dejen for kold og det færdige resultat var derfor noget revnet.

Smagsmæssigt var der ikke noget i vejen med rugbrødet, men det er lidt (meget) svært at anvende i madpakke når det smuldre meget let. Derfor kom jeg til at tænke på at jeg et eller andet sted havde set en opskrift hvor gammel rugbrød var "genbrugt". Jeg kunne ikke finde den oprindelig opskrift, men tog udgangpunkt i at rugbrødet var bagt ud fra denne opskrift, så der skulle noget hvedemel i.



Resultatet blev positivt overraskende - jeg tænkte slet ikke på at bollerne var bagt af rugbrød tilsat mel. Så nu bliver der ikke smidt rugbrød ud længere, hvis det bliver lidt tørt eller smuldret (eller bagningen går galt), så kommes det i en pose og i fryseren. Så kan posen tømmes indmellem.

ca 12 stk
300 g smuldret rugbrød
500 g vand
250 g hvedemel
165 g havregryn
10 g gær
5 g salt

Rugbrød og vandet kommes i en skål, du kan vælge at stille det på køl i 8-12 timer. Jeg lod det blot stå ved stuetemperatur nogle timer.

Hæld havregryn og hvedemel over rugbrødsmassen og smulder gæret ud i hvedemelet. Ælt mel og rugbrødet godt sammen og tilsæt derefter salt og ælt igen i et minuts tid.

Sæt dejen på køl i ca 8-12 timer, og sæt bollerne af med en ske på bagepladen. Lad dem gerne hæve 1 times tid ved stuetemperatur hvis du har tid.

Bages ved 250 grader i ca 15 minuter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)