fredag den 3. oktober 2014

Nemme og hurtige kokosmakroner






Det er virkelig en af de mest nemme kager/småkager (fra start til slut går der ca 30 minutter og du skal kun lave noget i ca 5 minutter). Samtlige er resultatet utrolig lækkert, jeg valgte ikke at dyppe dem i chokolade, fordi så synes jeg de er lidt svære at spise i sommervarmen. Ud af portionen lavede jeg i alt 12 markroner, næste gang tror jeg det bliver 16 i stedet for. For de var næsten en tand for store.


De sidste par gange jeg har bagt kokosmakroner har jeg brugt kondensmælk i stedet for æg og sukker. Men jeg synes virkelig disse var så god (og knap så søde) at det bliver på denne måde de næste mange gang

ca 10-16 stk
kornene af en vaniljestang
250 g rørsukker
250 g kokosmel
3 æg
evt chokolade

Rør kokosmel, æg, vanilje og sukker sammen i en skål og lad det stå dækket på køkkenbordet i ca 15 minutter så kokosmelet suger væsken fra æggene.

Form med fingerne 10-16 toppe (afhængig af hvilken størrelse du ønsker). Dyp fingerne i en skål med vand hver gang du har formet en top, så hænger massen ikke så meget på fingerne.


Bages ved 175 grader varmluft i ca 16 minutter til de begynder at blive gyldne. Toppene kan evt dyppes i smeltet chokolade når de er blevet afkølet.

Opbevares i en tætlukket bøtte. Jeg har altid lært at du skal kommet lidt frisk lyst brød i bøtten, så opsuger kokostoppene noget af væsken derfra. Resultatet er at brødet bliver rigtig tørt og toppene er stadig lækre. Men uanset hvad så skal de spises inden for 1-2 uger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)