fredag den 24. oktober 2014

Små mazarintærter med havtorn



Da jeg læste denne opskrift i bogen omkring havtorn var jeg bare solgt. Så derfor skulle der laves en lille portion af den. Jeg lavede kun 3 styk, hvor den oprindelig opskrift var på 10. Men samtidig valgte jeg også ikke at bage dem som rene mazarinkager, men som mazarintærter så bunden var den klassiske mørdejs bund.

Resultatet blev super godt, så det er ikke sidste gang den bages. Men næste gang bliver det dobbelt op på smørcremen, det synes jeg godt kagen kan trække.

3 styk:
30 g revet marcipan
1/2 æg
1 tsk havtornpure/saft
en knivspids korn fra vaniljestang
30 g sukker
20 g smør
15 g hvedemel
10 g hakkede mandler


Pisk marcipan, æg, havtorn, vaniljekorn og sukker sammen til en luftigmasse. Rør dernæst smørret i og vend derefter mel og mandler. Kom massen i 3 forme med ubagte mørdej og bag dem ved 180 grader i ca 15 minutter.

15 g blødt smør
15 g flormelis
1 tsk havtornpure


Pisk alle ingredienserne til smørcremen sammen.


Når kagerne er blevet afkølet skæres en omvendt kegle i kagerne (dvs stor for oven og lille i bunden) og kom en klat af smørcremen i. Pynt evt med frisk mynte og havtorn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)