onsdag den 26. november 2014

Brookly Blackout - chokoladekage lagt sammen med og dækket af chokoladecreme

Den oprindelig opskrift på denne kage så jeg for lang tid siden på denne blog og har bare ventet på en anledning til at lave. Nu var anledningen så til at lave den og den blev modtaget med meget positivt feedback.

Vi var 6 personer som alle fik et godt stykke (og ikke kunne spise mere end et stykker hver) og da var max halvdelen af kagen spist. Så portionen kan nemt række til 10 personer. Samtidig er det en kage som kun bliver bedre af at stå og trække. Så du kan nemt lave den to dage før den skal serveres (den bør under alle omstændigheder laves dagen inden).




Jeg valgte at bage bundene i min bradepande og en ekstra lille form, idet jeg godt ville have det endelig resultat var aflangt pga fadet den skulle serveres på. Men ellers kan du også bage den i tre springforme.

Min chokoladecreme blev ikke helt så tyk som jeg havde ønsket, derfor kunne der ikke kommes et meget tykt lag imellem hver af bundene (kun ca 1/2 cm), men det var jeg bagefter faktisk glad for, idet jeg ellers tror at kagen kunne blive lidt for kvalm. Samtidig syntes at jeg der var alt for meget creme tilovers, så jeg har reduceret mængden lidt, men der skulle stadig være rigeligt så du kan dækket kagen godt til og evt servere lidt ved siden af.

I den oprindelig version skal du tage lidt af bunden til side og komme i en minihakker for efterfølgende at pynte siderne af kagen med det. Det undlod jeg og synes ikke det gjorde noget.

Bunde:
150 g blødt smør
375 g sukker
3 æg
1/2 tsk vaniljeekstrakt
75 g kakaopulver
1 1/4 tsk bagepulver
1 1/4 tsk natron
260 g mel
2 1/4 dl sødmælk

Creme:
6 dl vand
400 g sukker
1 spsk sirup
100 g kakaopulver
50 g maizena
60 g smør (skåret i tern)
1/2 tsk vaniljeekstrakt

Pisk smør og sukker luftigt og tilsæt æggene et ad gangen. Tilsæt vaniljeekstrakt, bagepulver, kakao
samt natron og rør det godt sammen. Pisk derefter halvdelen af melet i, dernæst mælk og til sidst
resten af melet. Pisk det godt sammen og fordel det i de forme du vil anvende. Bages ved 170 grader i ca 25 minutter. Når bundene er helt afkølet skæres de i den størrelse du ønsker. Du kan evt komme overskydende stykker af bunden i en foodprocessoren/minihakkeren og anvende det til at pynte den færdige kage.

Sukker, sirup, kako og 5 dl vand kommes i en gryde som stille og roligt bringes i kog. Maizena og 1 dl vand røres sammen og piskes i kakaoblandingen. Blandingen bringes igen i kog under konstant omrøring og tages af varmen når cremen er tyk. Sørg for at cremen virkelig er tyk, min var som en tyk sovs, men det var ikke tyk nok da den var blevet afkølet. Pisk smør samt vanileekstrakt i cremen imens den er varm. Kommes i en skål og kom husholdningsfilm direkte på cremen når den er blevet lidt afkølet, stilles på køl til den er fast.

Kom en af bundene på det kagefad du vil servere på, smør ca 1/3 af cremen på, kom derefter en bund oven på og smør ca 1/3 af cremen på. Kom den sidste bund på og smør resten af cremen på top og sider.

Dæk evt top og sider med kagesmuldret (som du har fra en af bundene) og riv evt lidt chokolade  på toppen. Du kan enten vælge en med høj kakaoprocent eller en hvid, for at give lidt farvespil.

Stilles på køl - gerne natten over. Server gerne softeice til kagen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)