mandag den 3. november 2014

Maltboller version 1.0

Personligt synes jeg at man mange gange kan vurdere hvor godt et spisested er, ud fra det brød/tilbehør du får serveret imens du venter på maden. Da vi i sommerferien igen var på Vedelsborg i Vejle var det ligefør jeg kunne have spist mig mæt i deres maltbrød som vi fik serveret.


Det var faktisk også på grund af dette brød (som vi også fik ved besøget sidste året) at jeg lavede en portion hjemmelavet maltsirup.

Nu var tiden så kommet til at jeg skulle kaste mig over selv at bage maltbrød. Det færdige resultat var farvemæssigt ikke tæt nok på og jeg lad det hæve for lidt i sidste version. Men smagen var ikke dårlig.

ca 6 boller:
175 g vand
150 g ølandshvedemel
150 g ølandsfuldkorns hvedemel
30 g malt sirup
10 g gær
5 g salt

Bland melet sammen, smuldre gæren ud i melet og ælt vand samt sirup i. Ælt dejen i nogle minutter og tilsæt derefter salten. Hæves i køleskabet i 8-24 timer og derefter ved stuetemperatur i ca 8 timer.

Jeg valgte at forme bollerne forsigtigt efterfølgende, men lod dem ikke hæve mere end 15 minutter. Næste gang skal de have lov til at hæve 1 time.

Bages i ovnen på pizzasten ved 250 grader i ca 15 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)