torsdag den 6. november 2014

Minitærte med syltede hyben





Små lækre bider af efterår og sommer på en en gang. Det er lidt mærkeligt, men jeg forbinder hyben med både sommer og efterår. For de flotte blade kan du nyde synet af hele sommeren (og endda også lidt i efteråret) og bærene kan høstes i slutningen af sommeren/starten af efteråret. Har du ikke syltede hyben og hybenrosesirup, kan du i stedet nemt anvende en anden marmelade og sirup - som dog ikke må være til en alt for søde side.




Den oprindelig opskrift har jeg fundet et sted i en kogebog af Claus Meyer, men jeg har dels udskiftet tærtebunden med en klassisk mørdej og i stedet for at lave en stor tærte, blev det i stedet tre små, hvis du vil lave til en stor tærte skal du gange med 5. Samtidig havde jeg ikke en økologisk appelsin, men en citron, så derfor anvendte jeg citronskal i stedet.

Resultatet blev en rigtig lækker tærte, som klart vil blive bagte igen. Samtidig giver de syltede hyben og hybensirup nogle flotte farver. Næste gang bliver det færdige resultat også pyntet med nogle af tørrede hybenblade.

Fyld til 3 minitærter:
50 g smør
50 g flormelis
1/4 korn af vaniljestang
En tsk æggeblomme
1/2 æg
1/2 spsk citron saft
1 tsk skal af revet appelsin (eller citron)
45 g mandelmel

Til pynt:
ca 40 g afdryppede syltede hyben
Lidt hybenrose sirup

Pisk smør, sukker og vanilje luftig. Tilsæt æg og æggeblomme imens du pisker. Pisk citronsaft og appelsin skal. Kom tilsidst mandelmel og pisk cremen.

Hæld cremen i de ubagte mørdejstærter og bag dem ved 180 grader i ca 25 minutter. Når bunden er sprød og cremen har sat sig er den bagt.

Skær hyben i mindre strimler (eller blend den) og kom den over minitærterne. Kom tynde streger af hybenrosesirup på. Min sirup var lidt for tyk, så næste gang skal den lunes lidt inden anvendelse.

Tærten kan serveres både lun og kold.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)