fredag den 14. november 2014

Rugfler på ølandshvede

Det morgenbrød vi er mest vilde med er rugfler, men da jeg ofte leger med nye opskrifter er det ikke så tit vi får dem.





Forskellen bollerne skyldes at jeg kom til at bage dem til højre ved kombination af almindelig varme og grill!

Men skulle det være. Jeg tog udgangspunkt min normale opskrift på rugfler men valgte at erstatte det almindelige hvedemel med ølands(fuldkorns)hvede. Det er klart ikke sidste gang at jeg gør det, for det giver nogle endnu mere luftige boller.

ca 15 stk
700 g vand
300 g ølandshvedemel
200 g ølands fuldkornshvedemel
125 g rugmel
75 g rugkerner
10 g gær
10 g salt

Bland alle meltyperner og rugkerner sammen og smulder gæren ud i det. Tilsæt vand og ælt dejen i nogle minutter inden du tilsætter salt og ælter et par minutter til. Resultatet er en meget tynd dej, men det skyldes dels at rugkerner, rugmelet og fuldkornsmelet opsuger mere væske end almindelig hvedemel.

Stil dejen i køleskabet i 8-24 timer (eller i et koldt rum på 10-12 grader). Hvis det er muligt så stil dejen ved stuetemperatur ca 1 time før du vil bage brødene. Hæld dejen ud på et meldrysset bord og skær det antal stykker ud som du ønsker. Bages ved 250 grader i ca 25 minutter,


2 kommentarer:

  1. De ser skønne ud, elsker lidt "syrlige" rugbrødsboller, særligt med ost.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. De blev rigtig gode, så jeg kan kun anbefale dem :-)

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)