onsdag den 19. november 2014

Valnødde-marcipankage/konfekt

Nogle gange falder jeg over en opskrift i et blad eller en avis og skriver opskriften ind på mobilen, så den kan testes senere. Dette er tilfældet med denne opskrift, så jeg ved faktisk ikke hvor den er fra.

Da jeg rørte dejen sammen undrede jeg mig dels over det lave indhold af mel og det manglende indhold af bagepulver. Men æggene giver lidt luft i kagen, og samtidig bevirker det høje indhold af sukker (både i sukker og marcipan) at det er en kage som næsten også kan betragtes som konfekt og spises i mindre stykker.



Det er en rigtig lækker kage, men næste gang fordobler jeg mængden af valnødder, idet jeg rigtig godt kan lide dem, og syntes at de fyldte forlidt i det færdige resultat.

Lille bradepande:
200 g rørsukker
170 g revet marcipan
170 g usaltet smør
50 g valnødder
50 g hvedemel
3 æg

Smelt 50 g rørsukker i en gryde og hæld det ud over valnødderne som er på en bageplade med bagepapir. Lad det køle helt af inden du knuser det fint med en kagerulle.

Rør valnøddesukkeret sammen med hvedemel, resten af rørsukker og marcipan. Tilsæt smørret lidt af gangen og kom derefter æggene i et af gangen.

Kommes i en form på ca 20*30 cm foret med bagepapir. Bages ved 160 grader i ca 40-45 minutter. Lad kagen køle af i formen inden de serveres.

Kan nemt opbevares på i 4-5 dage



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)