mandag den 22. december 2014

Dolce latte - hverken i dåse eller i glas

Der er meget diskuteret hvorvidt det er sundt at koge kondenseret mælk til dolce latte direkte i dåsen. Personligt er jeg ikke vild med det, idet dåsen ikke er beregnet til at blive kogt. Da jeg samtidig ikke havde den store lyst til at prøve med det glas som mange i stedet anvender, var der umiddelbart kun den mulighed at lave det direkte i gryden.


Indtil jeg kom til at tænke på de poser vi anvender når vi vakuumpakker. Det er en poser som kan er beregnet til at blive udsat for en høj temperatur. Når du har kommet indholdet i posen og vakuumpakket den, er processen helt som normalt. Dvs vandet skal op og koge, og derefter skal det stå og småkoge i tre timer.





Plusset var samtidig at karamellen nu er i en pose så det er nemt at flyde formene op til fyldt chokolade med karamel :-)





4 kommentarer:

  1. Uhhh jeg har det lidt lige som dig - er ikke helt så vild med, at koge de dåser;-) Jeg laver istedet Dulchen helt fra bunden.......du kan se hvordan her : http://tildemad.blogspot.dk/2014/04/hjemmelavet-dulche-de-leche.html
    Glædelig jul, mvh Matilde

    SvarSlet
    Svar
    1. Havde også overvejet at lave den selv fra bunden i en gryde, men så skulle jeg netop stå og rører i den ind imellem. Man er jo lidt dovn indimellem :-)

      Slet
  2. Det dér det er altså smart.

    Personligt lever jeg nu fint med at koge en dåse i ny og næ. Det er jo ikke en ting der fylder meget i vores kost så jeg tænker det går...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også det går - men havde lyst til at prøve det. Og det er jo super nemt. Leger lidt med tanke om at næste gang kan der måske endda tilsættes lidt smag til mælken inden jeg vakuumpakker det :-)

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)