mandag den 15. december 2014

Julerugbrød - med sirup og nelliker



Da jeg satte kerner i blød til en ny portion rugbrød, kom jeg til at tænke på hvorfor ikke lave et julerugbrød med de krydderier som jeg finder julen med. Jeg tog udgangspunkt i min almindelige opskrift på rugbrød og opskriften på brunkager.

Resultatet blev et rigtig lækkert rugbrød som helt klart bliver en fast juletradition. Det passer måske ikke så godt til silden, men jeg kunne nemt forestille mig det sammen med medister eller flæskesteg. Samtidig smager det faktisk også super godt med bare lidt smør på. Jeg holdt igen med kanel, for jeg ville ikke have en kraftig duft eller smag af det, næste gang kommer jeg måske lidt mere nelliker i.



Jeg valgte at bage både det almindelige rugbrød og julerugbrødet i ovnen samtidig og manglede derfor en form til julerugbrødet. Vi havde en aluform på 900 ml som jeg anvendte - den var lidt for lille. Så hvis du har en brødform på 1 1/2 liter vil den passe super godt.


Et julerugbrød
50 g hørfrø
50 g havregryn
50 g mandler
50 g valnødder
300 g vand
5 g salt

Sættes i blød i et par timer (jeg lod det stå ved stuetemperatur i ca 12 timer)

150 g rugmel
150 g hvedmel
1/4 tsk allehånde
1/2 tsk kanel
1 knivspids ingefær
1 knivspids nelliker
100 g mørk sirup
45 g honning
5 g gær
75 g vand


Smulder gæren ud i melblandingen, tilsæt de i blødsatte nødder, kryderier, vand sirup og honning og ælt dejen sammen.

Kom dejen i en smurt form og stil den køligt i 12-24 timer. Stil derefter dejen ved stuetemperatur et par timer inden den bages ved 180 grader i  80 minutter. Lad rugbrødet blive koldt inden du skære i det.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)