fredag den 19. december 2014

Klatkager med jordbær sirup

Hvis du som mig ikke tidligere har kastet dig over at bage/stege klatkager, så kan jeg kun anbefale det. Jeg synes det er en lækker spise som passer rigtig godt her i julemåneden - og så har man jo en god undskyldning til at lave en portion risengrød (som jeg elsker) for at få en rest til kagerne.





Der går max 15 minutter fra du starter til at du kan sætte tænderne i kagerne, så det er også en nemt hygge snack. Der findes mange forskellige opskrifter på klatkager, jeg har sat min sammen ud fra mange forskellige, men har også undladt at tilsætte fx mandelmel som nogle foreslår. Næste gang kunne jeg dog godt finde på at tilsætte lidt mandelflager/splinter for at kagerne får lidt mere bid.

ca 8 klatkager
250 g kold risengrød
1 æggeblomme
2 spsk hvedmel
2 sp sukker
korn af 1/2 vanijlestang
2 æggehvider

Rør risengrød, æggeblomme, mel, vaniljekorn og sukker sammen. Pisk æggehviderne stive. Vend først en lille portion af æggehviderne kraftigt sammen med risengrødmassen, og vend derefter forsigtig resten af æggehviderne i.

Kom smør på panden, og kom små klatter på når panden har middelvarme. Skal blive flotte og gyldne på begge sider. Vi spiste dem med jordbær sirup, men drysset med flormelis og solbærmarmelade vil også passe rigtig godt til

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)