mandag den 8. december 2014

Marcipan specier med chokolade og kanel

Både min kæreste og jeg er meget vilde med spiecer, så derfor skulle der også bages en portion af disse. Men jeg havde lyst til dels både at tilsætte lidt kanel og evt lidt chokolade. Så derfor tog jeg udgangspunkt i den opskrift jeg plejer at anvende til specier, og da den var æltet sammen tog jeg halvdelen og rulle det sammen til en pølser. I resten af dejen tilsætte jeg lidt hakket chokolade og lidt kanel.


Både den klassiske variant og varianten med chokolade og kanel smagte super godt. Jeg er vild med den lækre sprødhed disse kager har. Så det er småkager som jeg kan spise året rundt.

ca 70 stk
200 g hvedemel
160 g smør
70 g flormelis
60 g marcipan
1/2 vaniljestang

Til halvdelen af dejen tilsættes:
30 g chokolade hakket i mindre stykker
1 tsk kanel

Rulles i pølser af 3 cm om enten kommes på køl eller frost til du vil bage (skal mindst være på køl i 1 time). Skæres i ca 5 mm tykke skiver og bages ved 180 grader i 8-9 minutter. De skal ud så snart de får lidt farve.

Det er småkager som ikke fylder meget ud, så du kan placere dem tæt på bagepladen. For mig passede det med at hver variant kunne fylde en plade








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)