tirsdag den 16. december 2014

Nims madbrød - kan også anvendes til morgenbrød

Det er yderst sjældent at vores morgenbrød er et helt brød. Ofte foretrækker jeg at bage en portion boller, så de kan fryses ned og tages op efterhånden som de bliver spist. Men da denne dej er meget blød, skal det helst bages i en form. Da vi ikke kunne spise hele brødet på en weekend, valgte jeg at anvende mine store muffinsforme til det.

Indrømmet så kan jeg på inden måde huske hvor jeg har fundet denne opskrift, den har bare lagt i mine gemmer et stykke tid. Men jeg tror den kommer oprindelig fra fitliving, jeg har dog ændret lidt i den og tilsat ølandshvede og fuldkornsmel.


Selv om brødet hedder Nims madbrød, så kan det også nemt bruges til morgenbrød. Jeg synes det er et meget lækkert brød, men næste gang laver jeg nok dobbelt portion og bager det i ca 15 forme for de må godt være lidt større.


1 brød eller 10 boller
200 g ølandshvedemel
100 g fuldkorn ølandshvedemel
40 g havregryn
1½ dl vand
1½ dl yoghurt eller kærnemælk
½ dl øl
7 g gær
12 g salt
+ olie til formene
Efter hævning

Smulder gæren ud i melet og tilsæt alle de andre ingredienser (undtaget salten) og ælt dejen i ca 10 minutter på maskine. Tilsæt salten og ælt 5 minutter til. Fordel den meget bløde dej i enten en stor eller flere små forme som er smurt med olie. Stil formene ved 10-12 grader i ca 12 timer.

Bages ved 250 grader i ca 10 minutter hvorefter du fjerne formene og bager dem yderligere 5-10 minutter. Hvis du bager det som et helt brød skal det have ca 20 minutter inden det tages ud af formen og yderligere ca 15 minutter (som så skal være ved 230 grader)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)