tirsdag den 9. december 2014

Vaniljekranse a la Mette Blomsterberg

Som de sidste par år er det Mette Blomsterbergs opskrift på vaniljekranse jeg anvender, idet jeg synes de smager rigtig godt. Jeg har ikke haft problemer med at småkagerne flyder ud under bagningen, som jeg ellers kan læse mange har.



Idet jeg i år også gerne ville bage kokoskranse, blev der kun bagt en halv portion af vaniljekransene. 


ca 25 stk
1/4 vaniljestang
100 g smør
90 g sukker
1/2 stk æg
125 g hvedemel
40 g mandler blended til mel

Flæk vaniljestangen og mas kornene med lidt sukker i. Kom det i en skål med resten af sukkeret samt smørret og rør det sammen. Tilsæt mel, mandel samt æg og rør dejen så den bliver samlet.

Hvis du har rigtig gode armkræfter kan du vælge at komme dejen i en stofsprøjtepose med stjernetyl og så direkte sprøjte vaniljekransene ud. Jeg har forsøgt, men kunne på ingen måde få det til at virke. Så hvis du ikke er indehaver af en køkkenmaskine som kan forme stænger til vaniljekranse, så rul dejen ud i lange stænger af ca en finger tykkelse. Så samle kransene så de har en diameter på ca 5 cm

Bages ved 200 grader i ca 10 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)