torsdag den 22. januar 2015

Gammeldags fastelavnsboller med creme, remonce eller nougat



Så er det ved at være tid til at kaste sig over fastelavnsbollerne. Det er en kage som du ofte kan købe billigt i fx føtex og bilka. Men har du først prøvet at smage dem i hjemmelavet version, så fravælger du købeversionen. Samtidig tager de ikke så lang tid at lave.



Fordelen ved at lave dem selv er også at du selv bestemmer mængden og varianten af fyld. Personligt foretrækker jeg den med remonce og nougat frem for varianten med vaniljecreme. Men du kan også komme lidt syltetøj i den.



Personligt er jeg ikke vild med glasur på gammeldags fastelavnsboller, så enten kommer jeg ikke noget på eller også kommes der lidt pålægschokolade på lige når bollerne er kommet ud af ovnen

Den opskrift jeg altid anvender er denne her, som oprindelig er en Claus Meyer version, men jeg har reduceret portionen så du ikke laver mange af gangen. Du kan lave 6-8 boller af denne portion, men jeg syntes at der er risiko for at dejen sprækker lidt hvis de bliver rullet for tynde ud. Så derfor laver jeg næsten altid kun 6 boller af portionen.

6-8 boller:
125 g hvedemel
37 g smør
12 g gær
1/2 dl mælk
1/2 æg
8 g sukker
lidt salt

Remonce:
50 g smør
50 g revet marcipan
50 g sukker
+ 1 tsk nougat pr bolle




Dej:
Smulder gæren i melet og tilsæt sukker. Ælt smør, æg og mælk i og tilsæt et lille drys salt. Form dejen til en kugle og lad den hæve under viskestykke en times tid. Rul dejen ud i til ca 1/2 cm tykkelse og del den i 6-8 lige store firekanter. Jo tynder du ruller dejen ud, desto større risiko er der for at dejen sprækker under bagning. Så den må ikke være for papirtynd

Remonce:
Pisk sukker og marcipan sammen og tilsæt smørret lidt ad gangen.


Boller:
Kom en tsk remonce og en tsk nougat på hvert stykke dej. Du kan også vælge at komme lidt chokolade i. I nogle af bollerne kom jeg lidt mere i - og det flød ud igen.

Nu kommer du til en punkt som kan give anledning til hovedbrud - for hvordan folder du bollerne så indholdet ikke fylder ud under bagningen. Jeg lavede nogle forskellige varianter, men de boller som holdt på fyldt var klart dem som var foldet således: fold to sider ind over hinanden, fold dernæst de to resterende sider ind over hinanden og klem forsigtig folderne sammen. Stil nu bollerne på folderne og lad dem hæve i ca 30 minutter (må godt hæve op til en time)

Bages ved 200 g i ca 15 minutter til de er gylden brune. Du kan vælge at komme et stykke pålægschokolade på dem så snart de kommer ud - så smelter det nemlig fint.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)