mandag den 12. januar 2015

Grønkålstærte uden bund - sundt og lækkert

I december eksperimenterede jeg lidt med grønkål på en anden måde end stuvede grønkål. Derfor var det oplagt også at afprøve grønkål i en tærte. Jeg tog udgangspunkt i min opskrift på tærte uden bund. Resultatet blev rigtig godt, og vi var begge vilde med den og har vedtaget at næste gang bliver det gulerødderne droppet og så bliver den på rent grønkål. For det havde en meget bedre smag end vi havde forventet



Til en tærteform på ca 26 cm (ca 4 personer)
200 g grønkål uden stilk
400 g revet gulerødder
250 g hytteost
6 æg
50 g fuldkorns mel
75 g hvedemel
2 tsk olie
1 tsk bagepulver
1 hakket løg
4 fed hvidløg
salt, peber og karry


Kog grønkålene i 2-3 minutter og hak den groft når den er afdryppet. Personligt synes jeg at grønkål lugter (næste stinker meget) når det bliver kogt. Men jeg luftede ud et par minutter og så var lugten helt forsvundet.

Pisk æggene sammen og kom hytteost, mel og olie i. Kom derefter grønkål gulerødder i. Tilsæt der efter presset hvidløg og hakket løg. Det er smagssag om du vil hakke løgene fine, jeg hakkede dem blot groft.

Kom bagepulver og de krydderier i som du ønsker

Hæld æggemassen i et tærtefad, jeg smurte ikke fadet inden brug og det gav ikke nogle problemer.

Bages ved 200 grader almindelig varme i 30 minutter og derefter ca 10 minutter ved 200 grader varmluft (så synes jeg det bedst får en flot farve).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)