onsdag den 14. januar 2015

Hjemmebagt digestive kiks

Personlig kan jeg rigtig godt lide digestive kiks, men dels er de ikke så sunde og dels så syntes jeg at de var begyndt at smage kedeligt. Så hvorfor ikke selv prøve at bage dem? Men vær forberedt på at disse hjemmebagte er utrolig vanedannende. Nøj hvor de smager godt.



Efter lidt søgning på nettet, hvor jeg faldt over lidt forskellige opskrifter kastede jeg mig ud i det, og det var faktisk utrolig nemt. Samtidig bagte jeg ikke hele portionen. Så der ligger en lille portion i fryseren, der kan blive serveret nybagt til en rigtig vinterhygge weekend.


ca 25 styk
125 g fuldkorns hvedemel (jeg anvendte ølandshvede)
125 g havregryn
125 g smør
kornene af 1/2 vaniljestang
1 1/4 tsk bagepulver
85 g brun farin
1 nip salt
2 1/2  spsk mælk eller fløde

For at få en lækker nøddesmag i kagerne valgte jeg at riste havregrynene inden jeg malede dem til mel. Kom derefter havregrynsmelet og fuldkornsmel i en skål og smulder smørret i. Kom derefter resten af ingredienserne i og sammen dejen til en pølse på ca 5 cm. Del evt pølsen i to, og kom det på køl/frys indtil det er blev skærefast (ca 30 minutter på køl). Skæres i ca 5 mm tykke skiver som bages ved ca 12-15 minutter ved 180 grader




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)