lørdag den 17. januar 2015

Sunde dadelkugler uden kokos, men stadig egnet til LCHF

Det er et års tid siden at jeg første gang prøvede at lave lækre dadelkugler, og vi er begge rigtig vilde med dem. Noget lækkert som samtidig er sundt, så kan det næsten ikke blive bedre. Det sjove er at jeg stadig ikke kan spise dadler normalt, medmindre de indgår i disse kugler eller blev bagt i ovnen med bacon om.



Jeg tog udgangspunkt i min normale opskrift, men disse dadelkugler er lavet uden kokos, for det er ikke alle som er vilde med kokos. I stedet har jeg øget mængden nøddemelet. Samtidig lavede jeg en lidt større portion end normalt, men selv om dette blev gjort så forsvandt de som dug for solen. Så da jeg skulle tage billedere af det færdige resultat var der kun to tilbage.


Ca 30-40 kugler
250 g dadler (ca 20 dadler)
100 g hasselnøddemel eller mandelmel - hvad du har i skuffen.
50 g mandler
3 spsk kakao
3 tsk romessens

Hvis du har en foodprocessor er det bare i med alle ingredienserne, ellers er det frem med køkkenkniven eller minihakkeren

Jeg valgte at komme først halvdelen af nøddemelet i minihakkeren og derefter halvdelen af dadlerne. Resultatet blev en lækker blød masse som kom i en skål imens jeg blended resten af dadlerne og nøddemelet i minihakkeren. Derefter blandede jeg alle ingredienserne sammen i skålen og formede kuglerne.

Stil dem på køl til de skal spises. Du kan også vælge at komme dem i fryseren og så tage dem op efterhånden som de skal spises. De tør op i løbet for en times.

Hvis du har lyst til at synde lidt ekstra, kan du vælge at dybe kuglerne i smelte (mørk)chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)