tirsdag den 3. februar 2015

100 % fuldkornsboller (eller brød) med ølandshvede

Normalt når jeg bager brød eller boller så holder jeg fuldkornsindholdet under 50 % af melmængden fordi dejen ellers bliver utrolig blød idet glutenindholdet i fuldkornsmelet ikke kan holde dejens form under hævningen og bagning.

Samtidig har jeg været lidt bange for at det færdige resultat ville blive tørt og kedeligt. Men idet jeg de sidste par år er begyndt at bage med et vandindhold på 70 -80 % af melmængden, så havde jeg lyst til at bage et brød på rent fuldkornsmel. For at undgå at brødet flød ud,  kunne jeg derfor vælge  at bage det i en form. Da min rugbrødsform var i brug pga en ny portion rugbrød valgte jeg i stedet at anvende mine store muffinsforme.







ca 8 muffinsforme - eller rugbrødsform på 1 1/2 liter
600 g vand
275 g fuldkorns ølandshvede
275 g fuldkorns hvedemel
10 g salt
10 g gær
olie til formene

Smulder gæren ud i melet og ælt resten af ingredienserne (undtaget salt) i. Ælt dejen i nogle minutter inden du kommer saltet i og ælter lidt igen.

Dejen er lige kommet i formene
Du kan komme dejen direkte i formene - og lad dem hæve køligt i 8-24 timer. Jeg lod først dejen hæve i ca 12 timer i køleskabet inden jeg kom dem i smurte muffinsform og lod dem derefter hæve i køligt rum i ca 8 timer.

Så har dejen hævet i over 12 timer
Bages ved 250 grader i 10 minutter og derefter 5 minutter ved 230 hvorefter du tager bollerne ud af formene og evt giver dem et par minutter ekstra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)