onsdag den 4. februar 2015

Brød med havtorn


Sidste gang jeg lavede havtornsaft, kom jeg puren i fryseren for at anvende det til brød. Dejen duftede helt vildt af havtorn både da jeg æltede dejen og da jeg formede dem. Men jeg syntes ikke det færdige resultat smagte eller duftede meget af havtorn. Så næste gang tror jeg der kommer lidt mere pure i. Men det var stadig et lækkert resultat som passede godt som tilbehør til maden - og også kan anvendes til sandwich.


3 flutes:
400 g ølandshvedemel
200 g ølands fuldkornsmel
400 g vand
10 g gær
10 g salt
4 spsk havtorn pure




Smulder gæren ud i melet og ælt derefter vand og havtorn pure i. Ælt dejen et par minutter inden du ælter saltet i.

Stilles på køl i 12-36 timer. Derefter tages det ud og formes til 3 flutes der hæver ved stuetemperatur i et par timer.

Bages ved 235 grader i ca 25 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)