mandag den 16. februar 2015

Grøntsagsmuffins til madpakken - helt uden mel

Disse muffins kan laves med udgangspunkt i de rester af grøntsager du har, jeg havde nogle gulerødder, spidskål og en peberfrugt som trængte til at blive brugt. Hvis du har en rest steg eller andet kan dette også nemt anvendes i stedet for skinke. Jeg kommer gerne rester af stege i fryseren i mindre tern, så kan de nemt tages op til fx disse muffins eller madtærter.


Resultatet er nogle lækre muffins til madpakken eller som tilbehør til aftenmad. Jeg kom min portion i 10 muffinsforme idet jeg var lidt i tvivl om hvor meget de ville hæve under bagningen. Næste gang fordeler jeg det kun i 6 forme fordi de hæver ikke meget under bagningen.




6 muffinsforme
250 g gulerødder
200 g skinke
150 g spidskål
150 g skyr
150 g hytteost
100 g peberfrugt
4 æggeblommer (eller to æg)
1 løg
2 fed hvidløg
1 dl mælk
1 spsk husk
1 tsk bagepulver
salt, peber, oregano og karry


Hak gulerødder, spidskål, peberfrugt, løg og hvidløg fint og svits det på hele på en pande. Kom salt, peber og de krydderier ved som du ønsker

Kom mælk, husk, hytteost, bagepulver og skyr i en skål og rør det godt sammen sammen. Vend derefter grøntsagsblandingen i og fordel massen i nogle muffinsforme.

Jeg anvendte mine store silicone muffinsforme og bagte dem ved 200 grader i 30 minutter. Idet jeg havde noget andet i ovnen samtidig, fik de varmluft hele tiden. Men ellers vil jeg starte med 15 minutter ved almindelig varme og 15 minutter ved varmluft.

Lad dem køle lidt af inden du vender bunden op på formene og muffinerne pænt kommer ud. Jeg smurte dem ikke i olie før brug, og de hang slet ikke i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)