fredag den 20. februar 2015

Nemmere og evt sundere alternativ til butterdej - indbagtmørbrad



Da vi for noget tid siden skulle have indbagt mørbrad søgte jeg lidt rundt efter inspiration til tilbehøret. På Arlas hjemmeside faldt jeg i den forbindelse over en hjemmelavet dej til den indbagtemørbrad.

Den er super nemt og personligt synes jeg den smager markant bedre en den klassiske med mørbrad (smager ikke så fed). Samtidig kan du lave den i sundere version ved anvende almindelig hvedemel og fuldkornsmel.


Til en mørbrad:
250 g hvedemel
150 g smør i mindre stykker
1/2 dl mælk (eller vand)
1 tsk bagepulver
1/2 tsk salt

Smuldren smørret ud i melet kom resten af ingredienserne i. Saml dejen - det tog for mig nogle minutter, men gør det så hurtigt som muligt, så smørret ikke bliver alt for blødt.

Kom derefter dejen i køleskabet i 1-24 timer inden du ruller den ud. Jeg kom ikke noget på bordet da jeg rullede dejen ud, men sørgede for at vende den flere gange så den ikke hang fast i måtten, da jeg rullede ud.

Jeg rullede dejen til ca 30*35 og lod dejen blive på måtten imens jeg først kom fars på dejen (lad gerne være 3-5 cm i hver ende uden fyld på) og derefter mørbrad og til sidst fars. Så var det nemt med måtten at folde den ene side af dejen henover "farspølsen", pensle med æg og derefter foldeden anden side af deje på.

Samlingen på midten klemte jeg lidt sammen og folde enderne over. Da den kommer over på bagepladen placerede jeg mørbraden sådan på samlingerne og penslede dejen med sammenpisket æg inden den kom i ovnen.

Efter ca 1 time ved 180 grader var der rigtig lækker aftensmad.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)