torsdag den 5. marts 2015

Chia rugbrød

Du kan flere stedder købe rugbrød med chia, så da jeg skulle bage en ny portion rugbrød var det da oplagt at prøve det.



Jeg tog udgangspunkt i min normale opskrift på rugbrød og erstattede 50 g hørfrø med chiafrø. Idet chiafrø kan suge meget væske, så valgte jeg også at øge mængden af vand. Resultatet blev et lækkert rugbrød, men vi kunne hverken smage eller se chiafrøene i det endelig resultat.

1 rugbrød
650 g vand
200 g knækkede rugkerner
150 g solsikkekerner
50 g chiafrø
50 g sesamfrø
13 g salt

300 g vand
200 g rugmel
200 g hvedemel
200 g speltmel
30 g maltsirup
20 g gær


Du kan vælge at ælte det hele sammen på en gang, eller stille kernerne og salt i blød i vandet 12-24 timer inden du ælter det sammen med resten af vandet og mel og lader det hæve i 12-36 timer. For at være sikker på at der var nok væske til chiafrøene valgte jeg at lade kerne stå i blød i 24 timer inden jeg æltede dejen.

Stil dejen ved stuetemperatur et par timer (til du kan mærke at formen ikke længere er kold) og bag brødet ved 180 grader i ca 70 minutter. Så tager jeg det ud af formen og giver det ca 20 minutter til (hvoraf ovnen er slukket i de sidste 10 minutter)

Pga grund af der er mere vand i dette rugbrød end det jeg bager normalt, hæver det også mere op. Så da jeg tog mit brød ud af køleskabet hang der dej fast i filmen, hvilket det normalt ikke gør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)